Основни подаци о мени

недеља, 3. август 2008.

Hipnoza i hipnoterapija mucanja

Tokom proteklog veka logopedi su bili ti koji su terapijom delovali na simtpom a psihoterapeuti i psihijatri su ostavljali simptomatologiju po strani, pokusavajaci svojim strucnim strategijama da dosegnu u dublje slojeve psihe, jer su mucanje smatrali iskljucivo u svetlu opste ili posebne neuroze. Stoga se logopedski pristup smatrao simptomatoloskim, a psihoterapeutski, pristup koji tezi da otkloni uzroke.
Danas je ipak najrasirenije misljenje da je simptom zapravo taj koji zahvata znacajan deo samog uzroka pogorsavanja mucanja, da se ono poput nekog mitoloskog bica hrani samo sobom i da, stoga, pristup koji ne bi ukljucivao i rad na simptomu ne bi bio delotvoran. Mucanje se stoga u odraslom dobu ne moze tretirati drugacije nego kombinacijom govorne terapije i psihoterapije. Psihoterapijske tehnike bi trebalo da podrazumevaju postavljanje jasnih ciljeva u vezi sa zeljenim, ukoravanje odredjenih namera i ponasanja, promena strategija u svakodnevnom govornom ili nekom drugom ponasanju, otklanjane fobicnih reakcija vezanih za govorne situacije, ucenje autohipnotickih obrazaca za bolju automatizaciju govornih tehnika, progresivna relaksacija i drugi vidovi relaksacije.
Cesto se postavljaju pitanja da li se hipnoterapijom moze izleciti mucanje. Treba znati da sama hipnoza ne leci osnovni problem mucanja. Hipnoza znaci biti u relaksiranom, sanjivom stanju u kojem mogu da se koriste sugestije. Ova terapija jeste poput putovanja osobe u unutrasnjost sebe kako bi razumela nacine kako moze pomoci sebi u vlastitom menjaju, pronalazak razlicitih delova unutar sebe koji povredjuju, osamljuju licnost ili frustriraju, davanje prostora emocionalnom izrazavanju i strategije osnazivanja same emocionalne strukture licnosti. Ovakva terapija traje oko godinu dana a sprovodi se jednom sedmicno, kasnije i redje. Danas nalazimo mnoge reklamne clanke o lecenju mucanja pomocu hipnoze, koji za coveka sa poteskocama sa kojima se mukotrpno bori predstavlja neodoljiv izazov.
Mucanje kod adolescenata i odraslih osoba se bitno razlikuje od onog koji se javlja kod dece i da bi se postigla promena govornog modusa potrebno je preuzimanje vlastite odgovornosti, kao i snagu volje osobe koja muca. Postoje mnoge kombinacije terapeutskih pristupa, mnogi oblici rada kao i razliciti ciljevi koji se protezu od promene nacina govora, preko otpustanja negativnih emocija vezanih za mucanje, povecanja samopostovanja do izgradjivanja kontrole i sticanja sigurnosti u sebe. Terapija mucanja je individualizovan skup postupaka, slozen i razlicit za svaku osobu. Zahteva integrativni pristup i primenu logopedskih i psihoterapijskih postupaka.

5 коментара:

Zoran Pavlovic C.Ht. је рекао...

Postovana,
vrlo lepo ste objasnili razne pristupe problemu mucanja, naravno iz vaseg ugla posmatranja. Medjutim,nisam primetio da ste naveli sta je po vasem strucnom misljenju uzrok mucanja. Osim toga zanima me otkud vam ideja da Hipnozu i njen pristup problemu mucanja definiste tako kako ste uradili u svom tekstu? Da li ste ikad imali priliku da vidite kako Hipnoza resava problem mucanja? Ako ne, na osnovu cega ste izneli vase misljenje?

Nataša Labović је рекао...

Za mucanje se nasledjuje predispozicija kao i za epilepsiju. Nasledjuje se neuropatska konstitucija koja je osetljiva na stresogene faktore, zapravo, okidač stresa u socijalnoj sredini je tada dovoljan za pojavu mucanja. Ovo je jedan opšti stav koji nije nepoznat u našoj praksi, ali je takodje poznato u logopedskoj praksi da mucanje nije konflikt nastao u detinjstvu te da će mu hipnoza u tom smislu pomoći. Mucanje i počinje da se razvija obično kada se konstituiše sama govorna sposobnost (da li ste videli dete koje ne zna još uvek da govori, koje ima fond od 100 reči a da muca?), niste! Kada dete počne da muca, vremenom stvori i tu naviku, misli o svom govornom iskazu pre nego što i počne da ga saopštava. Utrli su se loši putevi u mozgu naučenim pogrešnim govorom koji smo stekli zbog stresa, a imamo u genima neku osnovu koja nam je olakšala tu proceduru. Znamo da je hipnoza popularna kod odvikavanja od pušenja, znamo i da nema dugoročan efekat, učesnici seansi propuše, neko odmah čim napusti radionicu, neko za par dana ili nedelja. Put razuslovljavanja je težak i mukotrpan i zaista je šteta što ne postoji nešto što bi se umutilo u čašu vode i popili i rešili se briga za tili čas.
Mnogi moji pacijenti su se okusili u hipnozi i još se nije desio slučaj koji nije pretrpeo veliko razočarenje i osetio se kao "ovca" obrijan po pitanju novca. Roditelji su vodili decu kod čuvenog čika Laze u Istru, plaćali abnormalne cene seanse....
Stvar je u poznavanju mehanizama nastanka mucanja i iskustvu koje imam kao terapeut.

Juan Rumenige је рекао...

Da li ste culi za Dr Predraga Nikolica, clana (EAHP) European Wide-Association for Hypno-Psychotherapy. Kazu da on sigurno leci mucanje koristeci neku metodu verbalno geneticki inženjering (nzm sta je to). Pa sam se pitao da li je to tacno, i da li vredi probati.

dejan је рекао...

Postovana,
ja mucam od svoje 5 godine i niko u mojoj porodici nije mucao niti ce nadam se.
ja tacno znam i dan i noc kada je to sve pocelo nasta ja kao petogodisnjak nisam mogao da uticem.Naime,ostao sam sam u bolnici na operaciju krajnike a mojoj majci nisu dali da bude samnom i ja se i dan danas secam kako sam sedeo na stepenicama i plakao za njom.
Kod mene je to bio klasican stres koji je uslovio pojavom mucanja koje nisam uspeo da iskorenim ni posle 35 godina.naucio sam da smanjim mucanje ali da ga iskorenim NE.
Padalo mi je na pamet da bi mozda hipnozom terapeut mogao da me vrati u tu noc i da ucini da ja zaboravim na to ali sve mi to izgleda kao naucna fantastika.

Nataša Labović је рекао...

Dejane, nikada ne biste počeli da mucate u toj okolnosti koje se dobro sećate da nemate genetsku predispoziciju za mucanje. Ne poznajemo sve naše pretke 6 kolena unazad a neki nasledni poremećaji prosto imaju kumulativnu funkciju iz generacije u generaciju. Da, okidač vam je bio stres. Slične stresove doživljavaju i druga deca ali neopterećena nasledjem nikada ne počnu da mucaju. Hipnoza je kratkoročna. U mucanju najpre kratkoročna. Kada mi je postavljeno pitanje za tog Nikolića koji sa nekom kutijom leči u okolini Niša mucanje nekom kvantnom metodom, evo 2013 godina i naravno da se čovek izgubio i da ga više nema. Nisam upoznala ni jednog čoveka koji se izlečio hipnozom od mucanja. ALi sam zato upoznala gomilu osoba koji mucaju koji su probali hipnozom da izleče mucanje. Takodje, lekari sumnjivog porekla za koje to tada niko nije čuo se pojavljuju u ulogama iscelitelja. Ako vas toliko kopka, probajte, ja vam savetujem da ne nasedate. Jedan čovek koji leči mucanje takodje nekim alternativnim metodama a ima veliki odziv medju populacijom mi je jednom rekao "ovce služe da bi se šišale".